Čtvrtek 13. 12. 2018 – kostel sv. Jana a Pavla ve Frýdku-Místku
Už před samotným vystoupením Patricia Janečková v rozhovoru řekla, že úvodní koncert dvacátého ročníku mezinárodního festivalu adventních a vánočních zvyků, koled a řemesel Souznění bude výjimečný. A měla pravdu.
Ostatně když se na jednom místě a ve stejném čase setkají naprosto jedineční hudebníci, musí být výsledkem výhradně hudební pastva pro uši. A přesně tak to vypadalo ve zcela zaplněném kostele sv. Jana a Pavla ve Frýdku-Místku. V publiku přitom bylo možné spatřit jak žáky ze základních škol, tak třeba seniory. I to je poznatek, který můžeme Souznění připočíst k dobru – prolínaní generací.
O úvod se postaral komorní soubor Barocco sempre giovane, který byl založen v roce 2004 a specializuje se na interpretaci skladeb vrcholného baroka. Tito špičkoví muzikanti v čele s houslistkou Ivou Kramperovou navodili v kostele atmosféru rozjímání. Přítomní doslova jak přikovaní sledovali, jak poutavě jim soubor servíruje decentní i rychlejší pasáže skladby „Sinfonia Spirituosa D dur pro trubku, smyčce a basso continuo TWV 44:1“ od Georga Philippa Telemanna. A nepochybně i ten pomyslný špendlík by byl slyšet, jak byli všichni návštěvníci soustředění.
Jak se dalo očekávat, výrazně na sebe upozornila také noblesní sopranistka Patricia Janečková. Její hlas působil na přítomné jako magnet. V tomto případě se výstižnější slovo uvést nedá.
„Z dnešního adventního koncertu jsem nadšená, nádherná akustika kostela sv. Jana a Pavla, vynikající kolegové a orchestr Barocco sempre giovane. Velice si vážím toho, že jsem byla oslovena a moc se těším na další spolupráci,“ sdělila po svém vystoupení sympatická Patricia Janečková, kterou znamenitě podporoval také hráč na trubku Marek Zvolánek.
Symbióza mezi zpěvačkou a orchestrem evokovala plavbu na společné vlně s prvky určité procítěnosti i nezkrotnosti. A v tom hlavně spočívala krása jejich spolupráce.
Dále v programu zazněly skladby Johanna Sebastiana Bacha, Giuseppeho Torelliho, Georga Fridricha Händela, Antonia Vivaldiho nebo Arthura Vincenta Louriého.
A právě v té posledně uvedené s názvem „Concerto da camera pro housle a smyčcový orchestr“ excelovala houslistka Hana Kotková.
„Velmi jsem si vystoupení užívala. Hrála jsem skladbu, která se hraje málo a která možná i byla pro publikum těžká, aby ji pochopilo. Přesto si myslím, že stálo za to ji předvést a že přispěla k té krásné vánoční atmosféře,“ řekla absolventka ostravské konzervatoře.
Na první pohled to může vypadat, že když Hana Kotková hraje na housle, tak je pouze hladí. Nesměle, ale o to vášnivěji. Poklidně, ale nikoliv odpočinkově. Teskně a současně dramaticky. Každopádně její prezentace je mnohobarevná, přičemž je nutné vyzdvihnout, že její hudební příběhy jsou nadmíru silné. Vůbec tak nepřekvapilo, že její houslové kouzlení dokonce dokázalo roztočit i velký křišťálový lustr, který je jednou z dominant tohoto svatostánku. Zdánlivě nemožné, přesto se stalo.
Byl to zkrátka večer, na který se nezapomíná. Několikaminutové ovace pro všechny účinkující po zaznění posledního tónu jsou toho pádným důkazem. První den letošního Souznění začal velkolepě. Ti, co přišli, mají na co vzpomínat.
Záznam koncertu odvysílá Český rozhlas 3 stanice Vltava ve středu 26. prosince 2018 od 12 hodin.